Als je wil dat jouw site de juiste bezoekers trekt is het van belang dat je makkelijk te vinden bent via Google. Denk bijvoorbeeld aan potentiële klanten voor jouw webshop, of bezoekers uit de omgeving voor jouw bedrijf. Het begrip ‘SEO’ komt in zulke gevallen vaak om de hoek kijken, wat staat voor Search Engine Optimization. In feite betekent het dat Google je website hoog in de zoekmachine plaatst als je je houdt aan een aantal 'spelregels'. Er zit een bijzonder complex algoritme achter de zoekmachine die bepaald welke websites hoog in Google komen en welke niet.
Ook al biedt TransIP geen SEO-diensten, we hebben wel een aantal tips voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen om jouw site beter vindbaar te maken.
Wanneer je een Wordpress site beheert, kan je hiervoor verschillende plugins installeren, zoals de veelgebruikte Yoast Seo plugin Deze plugin helpt je om jouw SEO-resultaten te verbeteren, en geeft je een score op basis van de zaken die Google meeweegt. Als je een groen resultaat van Yoast krijgt, betekent dit dat jouw site beter vindbaar is!
Ook wanneer je geen Wordpress site beheert of geen plugin wil gebruiken, zijn er een aantal stappen die je kan nemen om jouw site beter vindbaar te maken.
De eerste stap om te nemen is om jouw site aan te melden bij Google. Dit kan via de volgende link van Google
Sitemap op jouw website Een sitemap is een pagina of document waarin links naar alle pagina's van een website staan, die meestal op onderwerp dan wel relevantie zijn gesorteerd. Een sitemap helpt bezoekers en zoekmachines om bepaalde pagina's te vinden op jouw site. Hierdoor kunnen zoekmachines jouw site beter 'lezen'. Je kan voor jouw site hier een sitemap aanmaken.
Zoekwoorden Belangrijk is om te bepalen welke zoekwoorden voor jouw site belangrijk zijn. Deze zoekwoorden zijn de woorden waarop jij graag gevonden zou willen worden via Google door potentiële bezoekers of klanten. Google baseert de resultaten voor een deel op basis van de woorden en zinnen die je op jouw site gebruikt. Zorg er daarom voor je dat je veel variatie in teksten gebruikt waarin de voor jou belangrijke zoekwoorden goed naar voren komen. Ook het gebruik van structuur is hierbij belangrijk. Denk daarom bij de opmaak van deze tekst ook aan het gebruik van tussenkopjes en titels op de juiste plekken.
Een goed hulpmiddel bij het gebruik van zoekwoorden is beschikbaar op de Google zoekwoordplanner.
Google heeft zelf ook een overzicht met richtlijnen en meer informatie, te vinden in de Google SEO Starter Guide.
De optimalisaties die je doorvoert om je website beter zichtbaar te maken in Google, hebben vaak ook een positieve invloed op andere zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo. Lees ons blogartikel voor een overzicht van de verschillende zoekmachines.