Bij het versturen van e-mail kan het gebeuren dat je een bouncemelding krijgt met de code 550-5.7.1. Deze foutmelding is bijna altijd het gevolg van een misconfiguratie, waardoor het bericht als mogelijke spam wordt tegengehouden.
In dit artikel laten wij enkele van de vaker voorkomende 550-5.7.1 meldingen zien en leggen uit hoe je deze kunt oplossen. Hieronder volgt een overzicht van voorbeelden van foutmeldingen die in dit artikel besproken worden:
- Our system has detected that this message is likely unsolicited mail (SPAM). To reduce the amount of spam, this message has been blocked. (12zGg44vPFz5Bcw7)
- This message does not have authentication information or fails to pass authentication checks. To best protect our users from spam, the message has been blocked.
- Our system has detected that this message does not meet IPv6 sending guidelines regarding PTR records and 550-5.7.1 authentication. (VPS)
- Unfortunately, messages from [123.123.123.123] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3140). (VPS)
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk bij een 550-5.7.1 foutmelding. Staat degene die jij krijgt er niet tussen? Gebruik dan de 'Neem contact op'-knop onderaan dit artikel.
Wij voeren een controle uit op mail die via onze servers verstuurd worden (i.e. als je gebruik maakt van een webhostingspakket, of de VPS-mailservice) om te kijken of die mail als spam aangemerkt zou kunnen worden. Dit doen wij om te voorkomen dat bijvoorbeeld een geïnfecteerde website zeer veel spam verstuurt en hierdoor onze mailservers een negatieve IP-reputatie krijgen en mail van al onze klanten moeilijker aankomt.
Krijg je dit bericht, dan betekent dat dat onze spamcontrole je bericht als mogelijke spam heeft tegengehouden. Enkele van de vaker voorkomende oorzaken die je zelf kunt uitsluiten zijn:
- Een onjuist ingesteld SPF-record. In ons artikel over SPF-records leggen wij uit hoe je SPF-records instelt.
- Een onjuist ingesteld DKIM-record. In ons artikel over DKIM-records leggen wij uit hoe je in het algemeen een DKIM-record instelt. In ons artikel over de VPS-mailservice leggen wij uit hoe dit werkt als je een VPS met onze mailservice gebruikt.
- Een webformulier waarbij de zender en ontvanger identiek zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij formulieren op WordPress-websites: die sturen doorgaans berichten van mensen door. Dit betekent dat ook al vult iemand bijvoorbeeld met een @hotmail.com adres je formulier in, je bericht wordt doorgestuurd, bijvoorbeeld vanaf info@voorbeeld.nl naar info@voorbeeld.nl. In dit geval is het beter een apart adres voor je formulier te gebruiken, bijvoorbeeld form@voorbeeld.nl die naar info@voorbeeld.nl doorstuurt.
- Je mailadres staat op een spamlijst. Je kunt dit (voor de meeste spam lijsten) controleren op deze website.
In andere gevallen kan het zijn dat de opmaak van de mailheaders niet klopt. Dit is doorgaans het gevolg van niet goed opgebouwde code, bijvoorbeeld in een website plugin, of PHP-script. Enkel de maker daarvan kan het probleem verhelpen. Onze support-afdeling kan voor je controleren of dit inderdaad het geval is.
Deze melding is bijna altijd het gevolg van een onjuist ingesteld SPF-record. In ons artikel over SPF-records leggen wij uit hoe je SPF-records instelt.
Het is hierbij belangrijk dat als je niet onze nameservers gebruikt, je het SPF-record instelt bij de partij waar je de nameservers van gebruikt.
Deze fout komen wij enkel tegen bij VPS'en en betekent dat de reverse-DNS voor de VPS onjuist is ingesteld. In ons artikel over reverse-DNS leggen wij uit hoe je dit correct instelt.
Deze fout komen wij enkel tegen bij VPS'en en betekent dat Microsoft het IP-adres van je VPS blokkeert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer meerdere mensen mail die vanaf je VPS verstuurd wordt als spam aan hebben gemerkt, of je bijvoorbeeld nieuwsbrieven uitstuurt zonder unsubscribe optie.
In dit artikel leggen wij uit hoe je hiervoor een delisting kunt aanvragen.
Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.