Winkelwagen

/ VPS-Infrastructuur

Alles over de zelfontwikkelde VPS-infrastructuur

Register now

/ Up to date

/ Nieuws

Lancering PerformanceVPS

Meer info
Hulp nodig?

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Hoe verkoop je jouw domeinnaam?

    Een domeinnaam is als onroerend goed: het is een asset dat door de jaren heen alleen maar in prijs stijgt. Tenminste, als je een gewilde naam hebt vastgelegd die anderen goed kunnen gebruiken.

    Op het moment van schrijven staan twee zeer gewilde domeinnamen te koop: bier.nl en bier.be. De kans is groot dat dit ‘pretpakket’ al verkocht is als je dit leest, maar het is een goed voorbeeld van de bedragen die om kunnen gaan in de domeinhandel. Want voor beide domeinnamen moet de koper maar liefst € 100.000 neertellen.

    Het kan nog veel gekker. Zo verwisselde het domein vakantie.nl ooit van eigenaar voor 2,5 miljoen. Domeinen met de extensie .com kunnen nog veel hogere bedragen vangen dankzij hun internationale uitstraling en wereldwijde bereik.

    Kortom: domeinnamen worden constant verkocht en jij kunt hier prima aan meedoen. Met deze gids zet je de eerste stappen. Je leert hoe je een prijskaartje aan jouw domein hangt, hoe je een verkoopovereenkomst opstelt en hoe je de overdracht veilig laat plaatsvinden.

    Waarom je domeinnaam verkopen?

    Als je een idee voor een bedrijf of project hebt, is een domeinnaam in een handomdraai geregistreerd. Voor je het weet, heb je een flinke collectie domeinen opgebouwd. Ook al kost de gemiddelde domeinnaam pakweg een tientje per jaar, al die kleine beetjes tikken toch aan.

    Je domein verkopen is een goed idee als je hem niet meer nodig hebt, maar verwacht dat anderen bereid zijn ervoor te betalen. Misschien hebben vrienden of zakenrelaties al eerder interesse in jouw domein getoond en ben je er dus vrijwel zeker van dat hij tegen de juiste prijs een nieuw onderkomen kan vinden.

    Bepaal de waarde van je domeinnaam

    De waarde van een domeinnaam bepalen is nog niet zo makkelijk. Je hebt met allerlei factoren te maken die de verkoopbaarheid en de waarde beïnvloeden.

    Vraag het een expert

    Er bestaan verschillende domeinmakelaars en domeintaxateurs die je een idee kunnen geven van de waarde van je domein. Dit zijn betaalde diensten die uiteraard alleen zin hebben als je een premium domein in handen hebt (zoals bier.nl, vakantie.nl of andere zeer gewilde domeinnamen).

    Gebruik een online waarderingstool

    Daarnaast zijn er online tools die je een gratis taxatie beloven. Wel moet je daarbij lange formulieren invullen en je e-mailadres en soms zelfs je telefoonnummer opgeven. Vind je dat niet erg, dan kan het lonen om meerdere van deze diensten met elkaar te vergelijken. Zo krijg je een zo compleet mogelijk beeld van de waarde van je domein.

    Zelf de waarde bepalen

    Je kunt ook zelf je domein taxeren. Het is daarbij de uitdaging om objectief te blijven. Bij een eigenhandige waardebepaling check je allereerst de volgende zaken:

    •    Lengte van de domeinnaam
    Over het algemeen geldt: hoe korter de domeinnaam, hoe hoger de potentiële waarde. Korte domeinnamen zijn eenvoudiger te onthouden, makkelijker te typen en hebben vaak een langere registratiegeschiedenis, wat hun waarde kan verhogen.

    •    Leeftijd van het domein
    Eén van de redenen voor mensen om een ‘gebruikt’ domein te kopen, is omdat zoekmachines zoals Google hogere rankings toekennen aan domeinen met een lange historie. Er hoeft niet eens een website op te hebben gestaan om tóch te kunnen profiteren  van deze domeinautoriteit.

    •    Helderheid van spelling en uitspraak
    Een domeinnaam moet intuïtief zijn in zowel spelling als uitspraak. Domeinnamen die mensen makkelijk verkeerd spellen of moeilijk uitspreken, zijn minder aantrekkelijk voor potentiële kopers. Een duidelijke domeinnaam vergroot de kans op mond-tot-mondreclame en herkenning.

    •    Zoekvolume van de term in de domeinnaam
    Als je domeinnaam een populaire zoekterm bevat, kan dit de waarde flink verhogen. Gebruik SEO-tools om te controleren hoe vaak mensen naar de term(en) binnen jouw domeinnaam zoeken. Hoe hoger het maandelijkse zoekvolume, des te hoger het prijskaartje is dat je aan jouw domein kunt hangen.

    •    Populariteit van de domeinextensie
    De extensie van een domeinnaam (.com, .nl, .org, etc.) speelt ook een rol in de waardering. Traditionele extensies zoals .com en .nl worden over het algemeen als waardevoller beschouwd dan nieuwere, vrijwel onbekende extensies zoals .club of .online.

    Heb je deze zaken eenmaal gecheckt, dan kun je jouw domein veel beter vergelijken met andere domeinen. Zie je bijvoorbeeld dat een soortgelijk domein € 2.000 kost maar veel jonger is dan jouw domeinnaam, dan kun jij méér dan dat bedrag voor jouw domeinnaam vragen. In een spreadsheet kun je deze prijsfactoren bijhouden en zo tot een eerlijke, goed te onderbouwen richtprijs voor jouw domein komen.

    Een koper vinden voor je domeinnaam

    Met de bovenstaande tips kun je een richtprijs vinden, waarna het aan de markt is om de uiteindelijke prijs te bepalen. Maar waar bevindt die markt zich? Waar vind je een koper?

    Je domeinnaam verkopen via een ‘cold call’

    ‘Cold calling’ of ‘cold emailing’ is iemand benaderen met een aanbieding of verzoek. Als het gaat om de domein verkoop kan dit goed werken. Zo voorkom je dat je de verkoop aan de grote klok hangt en kun je meerdere partijen tegen elkaar op laten bieden. Je zou concurrenten kunnen benaderen met de vraag of ze interesse in jouw domein hebben.

    Adverteer je domein op een marktplaats

    Vrijwel de meeste domeinen worden via een marktplaats verkocht. Denk daarbij aan SiteDeals of WebshopOvername.nl voor de Nederlandse markt, en Flippa, Dan of zelfs Ebay voor de internationale domeinhandel. Soms betaal je vaste advertentiekosten en soms een bedrag van de uiteindelijke verkoopprijs.

    Koopovereenkomst opstellen

    Heb je een koper voor je domeinnaam gevonden? Gefeliciteerd! Maar laat de kurk nog even op de fles, want het geld staat nog niet op je bankrekening. Eerst is het zaak om een koopovereenkomst op te stellen.

    Een koopovereenkomst beschermt zowel jou als de koper. Check voordat je die overeenkomst opstelt de contactgegevens en identiteit van de koper. Er zijn namelijk oplichters die met valse contactgegevens even snel een goed rankend domein hopen in te pikken.

    In de koopovereenkomst zet je de prijs, de levertermijn, de betaalwijze en andere verplichtingen van de betrokken partijen. Zie je op tegen het maken van zo’n contract? Vraag dan een jurist gespecialiseerd in domein verkoop om de overeenkomst op te stellen. Betrek ook de koper bij het opstellen, zodat je in een sfeer van openheid en vertrouwen naar de transactie toewerkt.

    Je domeinnaam overdragen

    Een domeinnaam draag je over met een verhuiscode, die je aan de koper geeft. Om er zeker van te zijn dat jullie eerlijk oversteken, kun je een escrow-service gebruiken. Dit is een tussenpersoon die ervoor zorgt dat de overdracht pas plaatsvindt nadat de betaling is ontvangen. Voor deze bemiddeling breng de aanbieder gewoonlijk een vaste fee of een klein percentage van de verkoopprijs in rekening. Een veelgebruikte aanbieder is Escrow.com.

    Zodra de transactie is afgerond en het geld veilig op je rekening staat, kun je proosten. Je hebt nu succesvol een domein verkocht. Misschien krijg je zelfs de smaak te pakken en groei je uit tot een heuse domeinhandelaar. 
     

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op