Winkelwagen

/ VPS-Infrastructuur

Alles over de zelfontwikkelde VPS-infrastructuur

Register now

/ Up to date

/ Nieuws

Lancering PerformanceVPS

Meer info
Hulp nodig?

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Microsoft Remote Desktop Services installeren

    Op je Windows Server-VPS kun je standaard twee remote desktop sessies tegelijk uitvoeren (ook bekend onder RDS / RDP). Wil je meer dan twee remote desktop sessies kunnen gebruiken op je Windows Server VPS dan kun je handmatig een licentie toevoegen. Je kunt op deze pagina een licentie bestellen of vanuit je controlepaneel.

    Om een Remote Desktop licentie te kunnen toevoegen moet Remote Desktop Services geïnstalleerd zijn op één of meerdere VPS'en en dan specifiek de RD Web Access, Connection Broker, Session Host en Licensing role services. In deze handleiding laten wij je zien hoe Remote Desktop Services installeert op je VPS. In deze handleiding laten wij vervolgens zien hoe je op je VPS de RDS licentie toevoegt.

    • Voor  de Remote Desktop Services Installation is de Active Directory Domain Services role vereist. In deze handleiding begeleiden we je door de installatie hiervan.
    • De stappen in dit artikel zijn geüpdated in januari 2022 en getest op Windows Server 2019 en 2022.

    Role-based or feature-based vs Remote Desktop Services installation

    TL;DR: Gebruik de Remote Desktop Services installation.

    Voor de installatie van Remote Desktop Services zijn er twee installatie methodes mogelijk: 'Role-based or feature-based installation' of 'Remote Desktop Services installation'. 'Remote Desktop Services installations' heeft de voorkeur bij nieuwe remote desktop deployment verspreid over één of meerdere servers. Installatie via 'role-based or feature-based installation' is vooral geschikt als je een extra server toevoegt aan een bestaande remote desktop deployment. Hieronder volgt een overzicht van de verschillen tussen beide installatiemethodes:

    • Remote Desktop Services installation: Deze optie kun je zien als een 'express installation'. Remote Desktop licensing wordt niet automatisch mee geïnstalleerd. Standaard installeert deze optie drie basis roles:
      • RD Connection Broker
      • RD Web Access
      • RD Session Host
         
    • Role-based or feature-based installation: Dit is de geavanceerde optie voor het installeren van RDS. Met deze optie kun je handmatig roles en features selecteren.  Dit is vooral nuttig wanneer je een extra server aan een bestaande deployment toevoegt maar is omslachtiger bij de installatie op meerdere servers omdat je dan meerdere malen de wizard moet doorlopen (eenmaal per server in je deployment).

    Beide opties stellen je in staat om een RDS licentie aan je VPS toe te voegen en worden in dit artikel uitgelegd. Je kunt dit artikel gebruiken om te zien waar je in je controlepaneel je licentie kunt achterhalen.


    • Log in als domain administrator voor het doorlopen van de stappen in dit artikel in een Active Directory omgeving.
    • Wanneer je nog niet eerder met je VPS via Remote Desktop bent verbonden, doorloop dan eerst deze handleiding.
    • In dit artikel vind je meer informatie over de onderdelen van een Remote Desktop Deployment en welke role services je op welke server het beste kunt installeren.

    Remote Desktop Services installation

    Stap 1

    Verbind via Remote Desktop met je Windows Server waarop je de RDS role wil installeren, of verbind met de server waarop je je server pool beheert als je de RDS-installatie wil spreiden over meerdere servers. 


     

    Stap 2

    Open je Server Manager (Windows Start-knop > Server Manager) en klik op 'Add roles and features'.


     

    Stap 3

    Je krijgt nu de 'Before You Begin' pagina te zien. Je kunt selecteren dat je deze pagina niet nogmaals ziet wanneer je in de toekomst roles & features toevoegt. Klik op 'Next' nadat je de punten onder 'before you continue' hebt doorgenomen.


     

    Stap 4

    Onder 'Installation Type' kun je kiezen voor 'Role-based or feature-based' of 'Remote Desktop Services installation'. De verschillende opties worden hier uitgelegd. Kies voor 'Remote Desktop Services installation' en ga verder naar de volgende stap.


     

    Stap 5

    Kies 'Standard deployment' als Deployment Type en klik op 'Next'. Voor 'Quick Start' is een Active Directory vereist en als je daar gebruik van maakt is het sowieso wenselijk om roles over meerdere servers te spreiden. Standard deployment is dus eigenlijk de enige realistische optie.

    add roles features rds deployment type


     

    Stap 6

    Vanaf hier hangt het vervolg van deze handleiding af van de omvang van je Windows-omgeving:

    • Maak je gebruik van één Windows-server? Ga dan verder met deze stap.
    • Maak je gebruik van meerdere Windows Servers (bij voorkeur in een server pool)? Ga dan verder met stap 8.

    Je server is automatisch geselecteerd als server waarop de installatie wordt uitgevoerd. Klik op 'Next' om verder te gaan.

    add roles features rds single server


     

    Stap 7

    Je krijgt een bevestiging te zien met de cryptische omschrijving 'MultiPoint Services' (dit is normaal). Vink de optie 'Restart the destination server automatically if required' aan en klik op 'Deploy'.

    add roles features rds confirmation

    De installatie loopt nu automatisch verder. Na de herstart van je server kun je vervolgens deze handleiding gebruiken om een licentie toe te voegen. Wil je ook een RD Gateway gebruiken? Werp dan ook een blik in onze RD Gateway-handleiding.


     

    Stap 8

    Op de volgende pagina kun je kiezen uit een 'Virtual machine-based desktop deployment' (VDI) of 'Session-based desktop deployment'. De verschillen tussen beide worden in dit artikel uitgelegd. 

    Selecteer 'Session based desktop deployment'; Session based is de enige optie omdat voor VDI Hyper-V vereist is, wat niet op ons platform ondersteund wordt.


     

    Stap 9

    Je krijgt vervolgens een overzicht te zien van de role services die geïnstalleerd en geconfigureerd worden op je VPS. Ga direct door naar de volgende stap.


     

    Stap 10

    In deze stap selecteer je een server waarop de RD Connection broker role service wordt geïnstalleerd. We raden aan om als RD Connection Broker niet dezelfde server te gebruiken als je RD Session Host, maar bijvoorbeeld je Domain Controller.

    rds deployment connection broker 


     

    Stap 10

    Selecteer een server voor de installatie van de RD Web Access role. Een goede keuze in een omgeving met meerdere servers is om één server te gebruiken waarop de RD Gateway (optioneel), RD Web Access en RD Licensing roles geïnstalleerd worden (de RD Gateway en RD Licensing role stel je later in).

    rds deployment web access


     

    Stap 11

    Vervolgens selecteer je een server waarop de RD Session Host role service wordt geïnstalleerd. Dit is de server waarop je gebruikers daadwerkelijk via Remote Desktop zullen werken. Gebruik hiervoor een server waar geen andere roles op geïnstalleerd zijn zodat je gebruikers een optimale Remote Desktop performance krijgen.

    rds deployment session host


     

    Stap 12

    Tot slot krijg je een overzicht te zien van de installatie. Selecteer alvast 'Restart the destination server automatically if required' aangezien voor de installatie van RD Session Host een herstart nodig is. Je VPS zal dan automatisch herstarten en de installatie hervatten.

    rds deployment confirmation


     

    Stap 13

    Klik na voltooing van de installatie op 'Close'.

    rds deployment complete

    Wanneer je nu in het linker menu in de Server Manager op 'Remote Desktop Services' klikt, zie je een groen plusje bij de RD Gateway en Licensing roles omdat deze nog niet automatisch zijn toegevoegd.

    Dit is 'as intended' en het is in alle gevallen noodzakelijk om in ieder geval een RD Licensing server toe te voegen (dit kan dezelfde server zijn als je RD Gateway / RD Web Access server). De RD Gateway is optioneel en beide installaties worden beschreven in onze RD Gateway en RD Licensing handleidingen. Tijdens het doorlopen van de RD Licensing handleiding voeg je ook je RDS-licentie toe.

    rds deployment no gateway licensing

    Role-based or feature-based installation

     

    Stap 1 

    Verbind via Remote Desktop met je Windows Server en open je Server Manager.

    Windows Server Manager


     

    Stap 2

    Klik op 'Add roles and features'.


     

    Stap 3

    Je krijgt nu de 'Before You Begin'-pagina te zien. Je kunt selecteren dat je deze pagina niet nogmaals ziet wanneer je in de toekomst roles & features toevoegt. Klik op 'Next' nadat je de punten onder 'Before You Begin' hebt doorgenomen.


     

    Stap 4

    Onder 'Installation Type' kun je kiezen voor 'Role-based or feature-based' of 'Remote Desktop Services installation'. De verschillende opties worden hier uitgelegd. Kies voor 'Role-based or feature-based' en ga verder naar de volgende stap.


     

    Stap 5

    Selecteer vervolgens de gewenste VPS waarop je de installatie wil uitvoeren.


     

    Stap 6 

    Op de volgende pagina kun je een 'Server Role' selecteren. Selecteer 'Remote Desktop Services' en klik op 'Next'.


     

    Stap 7

    In deze stap kun je 'Features' toevoegen aan je server.

    Voor deze handleiding kiezen wij enkel voor 'Remote Desktop Licensing Tools'. Je vindt deze optie terug onder 'Remote Server Administration Tools' > 'Role Administration Tools' > 'Remote Desktop Services Tools'.


     

    Stap 8 

    De 'Remote Desktop Services' stap geeft informatie over wat Remote Desktop Services inhoudt. Je kunt meteen verder gaan naar 'Role Services'.


     

    Stap 9

    De 'Role Services'-stap geeft je de mogelijkheid precies te bepalen welke RDS role services geïnstalleerd worden op je server. Als je één server gebruikt vink je hier de opties RD Web Access, RD Connection Broker en RD Session Host aan.

    add role rds role services empty

    Wanneer je een optie aanvinkt wordt gecontroleerd of er features zijn die nog geïnstalleerd moeten worden voor de werking van de betreffende role (accepteer dit altijd). Controleer of 'Include management tools (if applicable)' is geselecteerd en klik op 'Add features'.

    Afhankelijk van je gekozen opties kan het zijn dat er in het linkermenu nog enkele aanvullende stappen zijn voor het toevoegen van vereiste roles, role services en/of features. Accepteer in dat geval alle toevoegingen en klik op 'Next' tot je bij 'Confirmation' uit komt.


     

    Stap 10

    Tot slot krijg je voor de daadwerkelijke installatie een bevestigingsoverzicht te zien van de roles, role services en/of features die geïnstalleerd worden.

    add roles and features rds confirmation

    Je kunt optioneel aangeven dat je VPS automatisch herstart wordt. Dit zal na de installatie vereist zijn dus het is aan te raden om deze optie te selecteren.

    Sluit na de installatie de wizard. Ga nu verder met deze handleiding voor het toevoegen van je remote desktop licentie en de daarvoor nodige RD Licensing role service. Wil je ook een RD Gateway gebruiken? Werp dan ook een blik in onze RD Gateway-handleiding.


     

    Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

    Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op