Winkelwagen

/ VPS-Infrastructuur

Alles over de zelfontwikkelde VPS-infrastructuur

Register now

/ Up to date

/ Nieuws

Lancering PerformanceVPS

Meer info
Hulp nodig?

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Ik ervaar een probleem op mijn VPS

    In dit artikel lichten wij toe welke informatie wij nodig hebben om je te kunnen helpen als je een probleem op je VPS ervaart. Door deze informatie te sturen kunnen wij direct gericht met je meedenken en sneller tot een oplossing komen.

    • Onze diensten zijn self-managed en wij hebben dan ook geen inzage in, of toegang tot de VPS'en van onze klanten. Wij denken graag met onze klanten mee, maar bij problemen die niet gerelateerd zijn aan storingen kunnen wij slechts beperkte ondersteuning bieden.

    Mijn VPS is onbereikbaar/down

    (Netwerk)Storing

    Wij monitoren 24 uur per dag, 365 dagen per jaar ons netwerk en bieden 99.99% uptime garantie op onze VPS'en. Mocht er onverhoopt een storing ontstaan en je VPS/server onbereikbaar/down zijn, dan staat er altijd een medewerker klaar om actie te ondernemen. De storing wordt vervolgens zo spoedig mogelijk opgelost.

    Wij zullen je altijd per e-mail op de hoogte houden van de voortgang(tenzij je aangeeft in je controlepaneel dat je geen storingsmail wil ontvangen), tot wij de storing kunnen afmelden.

    Wil je naar aanleiding van een storing contact met ons opnemen, klik dan onderaan dit artikel (of op deze link) op de knop 'Neem contact op'.


    Geen storing

    Mocht er geen storing bekend zijn en je VPS toch onbereikbaar/down zijn, dan denken wij uiteraard graag met je mee. Klik dan onderaan dit artikel op de knop (of deze link) 'Neem contact op'.

    Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn hebben wij in een dergelijk geval een antwoord op de volgende vragen nodig:

    • Wat voor probleem speelt er / wat werkt er precies niet (e.g. specifieke services)? Denk hierbij bijvoorbeeld aan foutmeldingen, meldingen uit logbestanden en dergelijke.
    • Indien de VPS onbereikbaar is, werkt hij nog wel via de VPS-console in je controlepaneel?
    • Om welke VPS(en) gaat het?
    • Sinds wanneer doet het probleem zich voor (datum en tijd)?
    • Als het een service is die niet werkt (mail, Apache, etc), herstart de service en stuur dan de output mee van journalctl -xe -u servicenaam, voor Apache in CentOS 7 is dit bijvoorbeeld:
      sudo systemctl restart httpd
      sudo journalctl -xe -u httpd

    Netwerkproblemen

    Naast antwoord op bovenstaande vragen hebben wij nog enige aanvullende informatie nodig bij netwerkproblemen:

    • De output van een MTR (traceroute) meting.
    • De netwerkconfiguratie van de VPS, bijvoorbeeld bij CentOS 7 is dit de output van:
      sudo nano /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
    • Ervaar je het probleem met de IPv4 en/of IPv6-verbinding?
    • Kun je de output van ip a delen?
    • Staat de MTU waarde van je netwerkinterface op 1500, of is deze aangepast?
    • Staat TCP Segmentation Offloading ingeschakeld voor je netwerkadapter (Windows/pfSense)?

    Websites/domeinen op mijn VPS zijn onbereikbaar

    Wanneer een website onbereikbaar is, is er doorgaans sprake van een configuratieprobleem. Door onderstaande vragen te beantwoorden kunnen wij je snel helpen de oorzaak te vinden:

    • Welke domeinen / websites zijn onbereikbaar?
    • Zijn alle domeinen / websites onbereikbaar? Zo ja, staat je apache / nginx service nog aan (systemctl status httpd / nginx)?
    • Wat voor foutmelding krijg je bij het bezoeken van de websites?
    • Sinds welke datum / tijd doet het probleem zich voor?
    • Wat heb je zelf al onderzocht/geprobeerd?

    Ik kan geen mail ontvangen en/of versturen op mijn VPS

    Ervaar je een probleem met e-mail ontvangen en/of versturen dan kan dat diverse oorzaken hebben. Zo kan de reverse DNS incorrect staan ingesteld, de DNS van een domein onjuist geconfigureerd zijn, of bijvoorbeeld een configuratiefout op de VPS de oorzaak zijn. Met behulp van onderstaande informatie is de oorzaak vaak snel te vinden:

    • Wat is het exacte probleem? Kun je bijvoorbeeld geen mail ontvangen, of versturen, of beide?
    • Wat is het mailadres van de zender en ontvanger waar het bericht niet van/naar aankomt?
    • Welke foutmeldingen krijg je te zien (denk bijvoorbeeld aan een bounce melding)?
    • Staan er nog aanvullende meldingen in de logbestanden van je mailserver (afhankelijk van je OS en mailserver bijvoorbeeld in /var/log/maillog, /var/log/exim/mainlog, /var/log/mail/log, etc.)?
    • Kun je alvast een test bericht sturen naar test@mailtesten.com? Dit is een testadres van onszelf en hiermee kunnen wij de headers inzien en controleren of bijvoorbeeld een bericht als spam wordt aangemerkt.
    • Maak je gebruik van onze mailservice?
    • Sinds wanneer doet het probleem zich voor (datum en tijd)?
    • Staat de service van de mailserver die je gebruikt aan? Bij Linux controleer je dit met het volgende commando (vervang servicenaam door bijvoorbeeld dovecot, exim (DirectAdmin en cPanel), of postfix (Plesk)):
      sudo systemctl status servicenaam 

    Een service op mijn VPS werkt niet

    Werkt een service niet op je VPS die niet gerelateerd is aan bovengenoemde problemen, dan hebben wij de volgende informatie nodig om je van dienst te kunnen zijn:

    • Wat voor probleem speelt er / wat werkt er niet?
    • Krijg je foutmeldingen, en zo ja welke?
    • Om welke VPS(en) gaat het?
    • Wat is de output van journalctl -xe -u servicenaam? Bijvoorbeeld bij een probleem met fail2ban:
      sudo journalctl -xe -u fail2ban
    • Zijn er eventuele relevante configuratiebestanden waarvan je de inhoud mee kunt sturen?
    • Wat heb je zelf al geprobeerd/onderzocht?

    Welke informatie vind ik waar?

    Door de immer groeiende hoeveelheid artikelen in onze knowledgebase is het benoemen van alle VPS-gerelateerde artikelen te onoverzichtelijk. Wij raden daarom aan gebruik te maken van de tags in onze knowledgebase (zie onderstaand screenshot).

    knowledgebase tag

    Gebruik je DirectAdmin of Plesk, dan raden wij aan om de respectievelijke tutorial series te raadplegen.

    Een overzicht van onze documentatie voor specifieke OS'en (zover beschikbaar) vind je hier onder:

    Tot slot volgen hieronder enkele artikelen over onderwerpen waar wij met regelmaat vragen over krijgen. Staat het onderwerp waar je op zoek bent hier niet tussen? Neem dan vooral een kijkje in onze knowledgebase, of klik op 'Neem contact op' onderaan dit artikel en stuur ons een bericht!

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op